Coca-Colan lanseeraama joulupukki valloitti maailman

Alun perin Coca-Colan lanseeraama pyöreä, ystävällinen ja punanuttuinen joulupukki on tuttu lähes kaikille maailman asukkaille. Harva kuitenkaan tietää, että tämän iloisen joulupukin juuret ovat Ahvenanmaalla.

Haussa ystävällisempi joulupukki

Ennen vuonna 1931 joulupukki nähtiin usein jopa hieman pelottavana haltiana, jolla oli peitteenään eläimen talja. Coca-Cola aloitti joulumainontansa 1920-luvulla ja myös näissä ensimmäisissä mainoksissa näkyi erittäin ankaran näköinen pukkihahmo.

Vuonna 1931 Coca-Colaa alettiin mainostaa suurten levikkien lehdissä. Coca-Colan mainontaa hoiti tuolloin D’Arcy Advertising -mainostoimiston suunnittelija Archie Lee, joka alkoi kehitellä printtimainoksia varten aiempaa lähestyttävämpää joulupukkihahmoa. Joulupukin tuli olla aidon näköinen, mutta tuoda joulun tunnelmaa paremmin esille. Yhtiö löysikin uudelle joulupukille juuri oikean suunnittelijan.

Sundblom esitteli maailmalle kiltin joulupukin

1920-luvun puolivälissä Coca-Cola Company aloitti työskentelyn nuoren kuvittajan kanssa, joka loi tuntemamme ilmeen Coca-Colan joulupukille. Hänen nimensä oli Haddon H. Sundblom. Sundblom oli Amerikan siirtolainen, joka syntyi Michiganissa ja kasvoi Chicagossa. Hänen vanhempansa olivat kuitenkin pohjoismaalaisia, sillä Sundblomin isä oli kotoisin Ahvenanmaalta ja äiti Ruotsista.

Kun Sundblom kuuli Coca-Colan joulukampanjasta, hän halusi ensimmäisenä muuttaa tylsän ja harmaan joulupukin aivan eri näköiseksi. Sundblom on kertonut hakeneensa joulupukin suunnitteluun inspiraatiota Clement Clark Mooren vuonna 1822 julkaistusta runosta ”A Visit From St. Nicholas” eli Pyhän Nikolauksen vierailu. Moore kuvaili runossaan ystävällistä, lämminhenkistä ja mukavalla tavalla pyöreää miestä ja juuri sellaisen Sundblom halusi omastakin joulupukistaan tehdä.

Tästä uudesta pukista kasvoikin lopulta joulun kansainvälinen ikoni. Joulupukin uutta ilmettä luodessaan Sundblom käytti mallina ystäväänsä, vanhaa myyntimiestä Lou Prentissiä. Myöhemmin hän lisäsi joulupukin kasvoihin peilin avulla omista kasvoistaan löytämiään pohjoismaisia piirteitä.

Kansan ja joulupukin kohtaaminen

Suuri yleisö näki Coca-Colan joulupukin ensimmäistä kertaa joulukampanjan yhteydessä vuonna 1931. Ennen Coca-Colan uutta joulukampanjaa, maailmalla ei ollut yhtenäistä käsitystä siitä, miltä joulupukin kuuluisi näyttää, mutta nykyään Sundblomin luomus edustaa lähes kaikkien näkemystä siitä oikeasta joulupukista.

Vuosina 1931-1964 Coca-Colan joulumainoksissa uusi joulupukki jakoi lapsille lahjoja ja leikki heidän kanssa, luki lapsilta saamiaan kirjeitä ja nautti Coca-Colaa. Kansa rakastui uuteen joulupukkiin ja kommentoivat aktiivisesti pienintäkin pukin ulkonäössä tapahtunutta muutosta. Eräänä vuonna joulupukille ei oltu piirretty vihkisormusta ja Coca-Cola-yhtiölle lähetettiin saman tien runsain määrin kirjeitä, joissa kyseltiin mitä joulumuorille on tapahtunut.

Ympäristöstä malleja mainosten hahmoille

Sundblomin maalauksissa näkyy joulupukin lisäksi pieni tyttö ja pieni poika, joihin hän sai mallin naapurinsa lapsista. Vuonna 1964 maalauksessa on mukana myös koira, jonka oikean elämän esikuva oli naapuruston kukkakauppiaan harmaa villakoira. Mainoksessa koira on kuitenkin väritetty mustaksi, jotta se erottuisi kunnolla maisemasta.

Vuonna 1942 Coca-Colan mainokseen ilmestyi Sprite-poika, joka oli myös Sundblomin luomus. Yhtiön valikoimissa ei ollut vielä tuolloin kyseisen nimistä juomaa, vaan poika toimi joulupukin ystävänä. Sprite-juoma lanseerattiin vasta 1960-luvulla.

Piirrosten joulupukki herää henkiin

Vuonna 2001 Coca-Cola julkaisi joulumainoksen, jossa käytettiin jälleen Sundblomin vuonna 1962 viimeistelemää hahmoa. Tällä kertaa joulupukki kuitenkin herää eloon animoinnin myötä. Animoinnista vastasi Oscar-palkittu Alexandre Petrov.

Näytellyissä Coca-Colan joulumainoksissa joulupukkina toimi pitkään brittinäyttelijä John Moore. Mainoksissa käytettiin Mooren digitaalista versiota.

Joulupukki kulkee tietenkin jouluna poroilla paikasta toiseen, mutta ennen joulua kulkuneuvona toimii Coca-Colan punainen joulurekka. Rekoista on kehittynyt omanlaisensa joulun ikoni sen jälkeen, kun ne esiteltiin televisiossa vuonna 1995. Rekat on valaistu säihkyvin jouluvaloin ja rekan mukana kaupunkiin saapuu tietenkin myös itse joulupukki.