Dos Equisin ”The Most Interesting Man in the World” – kampanja on ollut maailmanlaajuinen menestys

Dos Equis -oluen mainoskampanja on osunut kultasuoneen sekä huumorin että mieleenpainuvuuden puolesta. ”The Most Interesting Man in the World” -nimellä kulkevan kampanjan mainoksissa harmaapartainen, elegantti herrasmies on iältään noin 70-vuotias ja kertojan selostaa hänen tekemisiään kolmannessa persoonassa. Mainokset ovat hauskoja ja raivostuttavia ja juuri tämä yhdistelmä on tehnytkin niistä niin suosittuja. Mainoksiin perustuen on luotu myös lukemattomia internet-meemejä.

Mainoskampanja lanseerattiin Yhdysvalloissa vuonna 2006. Mainoksen pääroolia näytteli vuodesta 2006 vuoteen 2016 asti Jonathan Goldsmith. Mainoksen äänenä toimii Will Lyman.  Mainokset on tuottanut Havas Worldwide oluen myynnistä ja tuotannosta vastaavalle Cuauhtémoc Moctezuma Brewerylle. Kampanja on ollut käsittämätön menestys.

Goldsmith on tarjonnut kampanjalle täydelliset kasvot

Goldsmith valittiin rooliin koe-esiintymisen kautta. Koe-esiintymisessä osallistujille annettiin teksti  ”…ja näin väänsin kättä Fidel Castron kanssa” ja pyydettiin improvisoimaan loput. Goldsmith aloitti vuoronsa ottamalla sukan pois jalastaan ja jatkoi sen jälkeen 30 minuuttia improvisointia, ennen kuin pääsi loppulauseeseen. Hän sai inspiraation hahmoonsa purjehdustoveristaan Fernando Lamasista.

Maaliskuussa 2016 Dos Equis ilmoitti Goldsmithin eläkkeelle jäämisestä. Viimeisessä mainoksessa Goldsmith lähetetään menolennolle Marsiin ilman aikomustakaan palata. Kertoja toteaa, että ”His only regret is not knowing what regret feels like” eli viimeisellä matkallaan maailman mielenkiintoisin katuu ainoastaan sitä, ettei hän tiedä mitä katumus on.  Syyskuussa 2016 Goldsmithin seuraajaksi valittiin Augustin Legrand.

Maailman mielenkiintoisimman miehen seikkailut

Dos Equisin mainoksissa ”maailman mielenkiintoisin mies” seikkailee erilaisten haasteiden parissa. Osassa mainoksista näytetään myös mustavalkoisia katkelmia siitä, kun päähenkilö oli nuorempi ja kuvaillaan hänen uhkarohkeita seikkailujaan. Tarkkaa sijaintia ei koskaan kerrota, mutta ”maailman mielenkiintoisin mies” tekee erilaisia urotöitä, kuten vapauttaa vihaisen karhun ansasta johon se on jäänyt jumiin, tehden mitä uskomattomimpia biljarditemppuja yleisön edessä ja lyöden pallon biljardipöydällä makaavan miehen suusta, voittaa kädenväännön Etelä-Amerikassa, pyydystää toisella kädellä miekkakalan samalla kun viettää aikaa rennosti kauniin naisen kanssa runollisissa maisemissa, surffaa jättiaalloilla ja nostaa yhden kauniin naisen kummallakin kädellä kasinoympäristössä.

Mainosten ääniraidalla kerrotaan, kuinka ”maailman mielenkiintoisin mies” pitää isälleen puhuttelun seurustelun säännöistä, koska halusi tietää kuinka kiusallinen tilanne on ja kuinka hän löytää nuoruuden lähteen, mutta jättää juomatta siitä koska ei ollut janoinen. Osa tilannekuvauksista keskittyy hänen fyysisiin ominaisuuksiinsa ja persoonaansa. Nämä sisältävät esimerkiksi kohtauksen, jossa päähenkilö muokkaa ulkopolitiikkaa small talkin avulla, parkkeeraa junan mahdottomaan kohtaa ja kulkee pyöröovista väärään suuntaan pakottaen ovetkin kulkemaan hänen kanssaan.

Mainoksen lopussa näytetään yleensä, kuinka mies istuu yökerhossa tai ravintolassa nuorien, kauniiden naisten ympäröimänä ja sanoo: ”I don’t always drink beer. But when I do, I prefer Dos Equis.” eli ”en aina juo olutta, mutta kun juon, suosin Dos Equista”. Jokainen mainos loppuu sloganiin ”Stay thirsty, my friends” eli pysykää janoisina, ystävät.

”Elämän tulee olla mielenkiintoista”

Mainostoimiston strategia brändin suhteen määriteltiin seuraavalla tavalla: mainoksen mies on varakas ja kokenut, ja monella tavalla sellainen, joka katsoja toivoo olevansa tulevaisuudessa. Maailman mielenkiintoisin mies toimii mainoksissa brändin vapaaehtoisena puolestapuhujana. Hän ja Dos Equis jakavat saman elämänasenteen, että elämä tulee elää siten että se on mielenkiintoista. Yrityksen mukaan Dos Equisin myynti on kasvanut mainoskampanjan myötä vuosittain 2006-2010 ja kolminkertaistunut Kanadassa. Goldsmith on kertonut haastattelussa, että hän ymmärsi kuinka menestynyt kampanja on, kun mies lähestyi häntä ravintolassa ja kertoi kysyneensä lapseltaan mikä tämä haluaisi olla isona. Lapsi oli vastannut haluavansa olla ”maailman mielenkiintoisin mies”.