Eniten kuullut mainoslauseet

Mainokset – näitä kuulee joka paikassa, televisioissa, radioissa, julkisissa kulkuvälineissä ja jopa työkavereiden suusta.

Jokainen omistaa myös tämän yhden henkilön elämässä, joka muistaa jokaisen mainoksen ulkoa ja jaksaa myös niitä joka tilanteeseen heittää. Mainokset ovat suomalaisten suurin inhokki, heti puhelinmyyjien jälkeen. Mainoslauseet jäävät soimaan päähän, mikä ne niistä vieläkin ärsyttävämpiä vaikka sehän mainosten tarkoitus on. Sitä parempi mainos, mitä enemmän se jää suomalaisten mieleen. Mainokset ja niiden tekeminen perustuvat sen mieleen jäämiseen, jopa ärsyttävyyteen. Yleensä suomalaisten mielestä huonoimmat mainokset ovat jääneet ihmisten mieliin pitkiksi ajoiksi, ja sehän on mainosten tarkoituskin. Eli toisin sanoen, mitä huonompi mainos, sitä paremmin se on tehty. Silloin suomalaiset alitajuntaisesti muistavat kyseisen tuotteen ostosreissuillansa ja valitsevat sen vain sen takia, että ovat kuulleet kyseisestä tuotteesta aiemmin. Ihmismieli toimii kokemusten ja tuntemusten kautta, joten mitä enemmän tunteita, hyviä tai huonoja mainos on aiheuttanut, sitä useammin kyseistä tuotetta ostetaan.

Mieleen painuneimmat mainoslauseet

Viime vuosina mainoksiin on ruvettu panostamaan enemmän ja ne ovatkin nykyään enemmänkin lyhyt videoita, kuin muutaman sekunnin mainospätkiä. Jokainen varmastikin muistaa ainakin viime kesänä pyörineet Lidlin mainokset, jotka olivat melkein verrattavissa lyhyt sarjaan. Mainoksissa oli joka kerta samat näyttelijät eri tilanteissa, kertoen samaa kansainvälistä rakkaustarinaa. Tässä mainoksessa päähahmoina olivat kaksi nuorta, toinen suomalainen ja toinen suomalaiseen kulttuuriin tutustumaan tullut ulkomaalainen. Pääaiheena, tässä on tietenkin Suomen Grillikesä. Toinen erityisesti mieleen jäänyt niin sanotuksi ”pitkäksi mainokseksi” on jäänyt Elisan mobiilinetti mainokset, jossa kaksi Elisan työntekijää kiertävät maailmalla kertoen ilosanomaa rajattomasta internet-liittymästä. Tässä mainoksessa on ollut jo monta erilaista osaa ja se on pyörinyt televisiossa, vaikka kuinka kauan. Tässä on kuitenkin vielä vähän enemmän mieleen painuneimmista lauseista. Kansainvälisesti tunnetuin lause todennäköisesti on Mc Donaldsin ”I’m lovin’ it”, joka myös varmasti löytyy jokaisen suomalaisen muistista. Toinen mieleenpainuva lause varmasti on suomalaisille Mc Donaldin valikoimasta ”100% naudanlihaa”, joka pyöri televisiossa pidempänä mainos tarinana telttailevista kaveruksista, jotka törmäävät karhuun nuotion ääressä.

Niken ”Just Do it” lause on myös jäänyt mieliin. Hassu juttu tässä lausahduksessa on, että se on saanut alkunsa pahamaineisen murhaajan sanoista. Mainoslauseen takana on mainosmies Dan Wieden, joka on kertonut saaneen idean lauseeseen Yhdysvaltojen Utahissa kaksi ihmistä murhanneelta ja ryöstäneeltä Gary Gilmorelta. Nämä sanat olivat hänen viimeisiä sanoja. Gilmore tuomittiin kuolemaan vuonna 1977, hänen pyynnöstään yleisön edessä. Juuri ennen ampumistaan hän oli sanonut teloittajalleen sanat ”let’s do it”. Dan kertoo muistaneensa tämän lauseen juuri ennen Niken johdontapaamista uuden mainoksen merkeissä. ”Because you’re worth it” on myös kansainvälisesti erittäin tunnettu lausahdus. Lausahduksen takana on maailmanlaajuinen kosmetiikka ja meikkimerkki L’Orèal. Tämän lauseen jokainen suomalainen nainen varmasti muistaa, uutta puuteria valitessa.

Suomalaisten merkkien tunnettuja lausahduksia

Suomessa tunnetuin lausahdus varmasti löytyy DNA:lta. ”Elämä on” lauseesta on tullut kuuluisa hokema, ihan arkipäiväisissä tilanteissa ja sitä voi käyttää tilanteessa, kuin tilanteessa.Toinen on varmasti vanhojen Nokian puhelimien kautta tullut ”Connecting people” lause, joka aikanaan myös toi suomalaisia yhteen kansainvälisen menestyksen myötä. ”Mukava ja nopea asiointi” varmasti tulee jokaisen mieleen, kun käydään tekemässä pikaostokset läheisellä R-kioskilla.

Suomalaisten merkkien tunnettuja lausahduksia

Siivoustuotteita ostaessa taas jokainen varmasti muistaa Kiillon ”Puhdas koti vetää puoleensa” lauseen tai sitten ”Sinillä siivous sujuu” lauseen ja kävelevät suoraan Sinin valikoiman luokse.Kahvi valinnoissa mielessä varmasti pyörii Pauligin luomat ”tunteella ja taidolla” sanat, jotka tekevät kahvin nauttimisesta vieläkin nautinnollisempaa.