Kenzon parfyymimainokset ihastuttavat kerta kerralta vahvemmin

Viime vuoden upeimpiin visuaalisiin pläjäyksiin kuului ehdottomasti Spike Jonzen Kenzolle ohjaama huikea ja omituinen neljän minuutin mittainen parfyymimainos. Videon pääosassa on 21-vuotias näyttelijä, malli ja tanssija Margaret Qualley joka tanssii ja nytkähtelee mutanttiaivojensa antaman rytmin tahtiin. Parfyymimainokset ovat todella usein sekä konservatiivisia että suorastaan tylsiä, joten Spike Jonzen Kenzo-mainos oli alalla raikas tuulahdus.

Spike Jonze on tullut tunnetuksi mm. elokuvan Being John Malkovich ohjaajana sekä elokuvan Her tuottajana. Lisäksi hänellä on vankka kokemus musiikkivideomaailmasta, esimerkiksi Fatboy Slim -bändin kanssa. Koreografian mainokseen teki Ryan Heffington, joka on tullut tunnetuksi mm. Sian Chandelier-musiikkivideon koreografiasta. Mainos onkin myös koreografialtaan parempi kuin suurin osa markkinoiden musiikkivideoista. Mainoksen ideoivat Kenzon luovat mastermindit Carol Lim ja Humberto Leon. Leon on myös yksi Jonzen lähimmistä ystävistä.

Illallisjuhlista tanssimaan mutanttiaivojen tahtiin

Video alkaa perinteisellä tavalla. Kaunis nainen istuu illallispöydässä varakkaiden, iltapukuihin pukeutuneiden ihmisten keskellä, kyseessä on ilmeisesti palkintoseremonia. Pian alkaa kuitenkin tapahtua kummia. Qualleyn hahmo näyttää levottomalta ja päättää poistua pöydästä kesken puheiden. Hän suuntaa ulos salista tyhjälle käytävälle. Naisen hiukset ovat pörrössä, hänen kehonsa nytkähtelee, hänellä on silmissään ilkikurinen pilke ja käytävällä alkaa kuulua Ape Drumsin Mutant Brain, jonka sykkeeseen nainen hyppää loppumainoksen ajaksi. Kappale on aggressiivinen ja lyö kuulijan korviin tarkkoja iskuja. Mainoksen nainen liikkuu pitkin käytäviä, pyörii, hyppii, jakelee lyöntejä ja lentää musiikin tahtiin. Sanalla sanoen siis kaikkea sitä, mitä et odottaisi hienostuneelta parfyymimainokselta ja juuri siksi niin ihastuttavan sekopäistä.

Jonze löysi oudoista koekuvauksista juuri sen mitä etsikin

Perinteinen ei ollut koekuvauskaan. Margaret Qualley kertoi myöhemmin haastattelussa, että ainoa ohje jonka hän agentiltaan sai ennen koekuvauksia oli, että Jonze haluaa hänen tanssivan kuin puu. Qualley kertoo jännittäneensä idolinsa tapaamista, mutta koekuvaus sujui hyvin. Sen aikana Qualley kertoo tanssineensa Jonzen asunnossa noin tunnin, kirjaimellisesti siihen asti kunnes Jonzen puhelimesta, josta hän soitti mainoksessa tanssittavaa kappaletta, loppui akku. Väliin Jonze huusi ohjeita, kuten ”nyt olet vampyyri, nyt käsivartesi hyökkää sinua kohti, nyt syöt pikkusormesi”. Qualley ryömi Jonzen lattialla ja hyppi tuoleilla. Loppua kohden hän kertoo valuneensa hikeä ja olevansa täysin hengästynyt. Lopuksi he kättelivät Jonzen kanssa ja toivottivat molemmat hyvää päivän jatkoa. Qualley kertoo saaneensa koe-esiintymisen jälkeen puhelun agentiltaan, joka kysyi miten se meni. Qualley totesi, että joko Jonze pitää häntä aivan psykopaattina tai sitten ihastui hänen suoritukseensa. Myöhemmin Jonze totesi, että molemmat lausunnot ovat totta. Hän kirjoitti välittömästi koe-esiintymisen jälkeen Leonille viestin ja kertoi löytäneensä täydellisen henkilön mainokseen.

Kenzon rohkea ote toimii

Vaikka parfyymimaailmassa Jonzen mainos on rohkea, se on silti täysin linjassa Kenzon viimeaikaisten mainosten kanssa. Brändin kampanjoita on toistuvasti kuvailtu oudoiksi ja hienoiksi. Mainokset noudattelevat lyhytelokuvan muotoa. Niissä kaikissa on kauniita ihmisiä ja vaatteita, mutta myös huumoria sekä uskomattoman tarkkaa taiteellista näkemystä, omalaatuista ja yksityiskohtaista kehon hyödyntämistä.

Mainos julkaistiin 25. elokuuta vuonna 2016. Video sai heti julkaisustaan lähtien laajan suosion ja nyt sitä on katsottu Youtubessa jo yli kuusi miljoonaa kertaa. 3:48 minuuttiin mahtuu tanssiliikkeiden lisäksi patsaiden nuolemista, laserien ampumista ja voltteja. Lopussa nainen hyppää ilmaan ja lentää massivisen kukka-asetelmasta rakennetun silmän läpi, kukkien lentäessä ympäriinsä. Laskeuduttuaan hän rummuttaa rintakehäänsä musiikin tahtiin. Mainos päättyy tekstiin ”Kenzo World le nouveau parfum”.