Kuuluisia huonoja sloganeita

Slogan eli iskulause tai myyntilause, on lause, jolla myydään jotain tuotetta tai asiaa. Slogan on se lause, joka luo tuotteelle tietyn imagon. Se usein painautuu ihmisten mieleen ja toiset sloganit muistetaan vielä vuosienkin päästä, etenkin jos niihin liittyi jokin erityinen sävelmä tai henkilö, joka sen lausui. Slogania esitetään kaikkialla, jossa ihminen siihen voi törmätä, jotta se iskostuisi mahdollisimman monen mieleen.

Slogan on aina yksi tärkein osa mainoskampanjaa. Niitä luovat eri mainosalan ammattilaiset. Sloganin tarkoitus on lyhyellä iskulauseella kiteyttää sisäänsä koko myytävän tuotteen perusajatus ja tarkoitus. Sloganilla on siis todella tärkeä merkitys ja sen keksimiseen käytetäänkin usein paljon aikaa ja eri ideat punnitaan huolella. Uuden tuotteen ja yrityksen slogan on vielä tärkeämpi, sillä sen täytyy myös lisätä yrityksen näkyvyyttä, tunnettavuutta ja esiintyvyyttä kuluttajien keskuudessa.

Oikeanlaisen sloganin luominen ei ole helppoa. Pieleen mennyt mainonta johtaa siihen, että kukaan ei osta tuotetta, slogania ei ymmärretä liittää mitenkään markkinoitavaan tuotteeseen ja tuote ei koskaan voi saavuttaa suosiota. Oikein suunniteltu ja toteutettu mainoskampanja vahvan sloganin siivittämänä voi sen sijaan onnistua todella tehokkaasti.

Oikeanlainen slogan on jotain minkä avulla tuotteen voi tunnistaa helposti, se on mieleenpainuva, se tukee yrityksen omaa imagoa ja tuotemerkkiä. Hyvin suunniteltu slogan jää kuluttajien mieleen vuosiksi. Muistellaanpa esimerkiksi Veikkauksen ”Suomalainen voittaa aina” -slogania, joka toimii edelleen, hyttyskarkote Offin ”Miksi sinä etelän mies huidot” -slogania, jonka lappalainen muistuu edelleen mieleen ja Kismetin ”Niin hyvää ettei sanotuksi saa” -slogan, joka saa edelleen hyvän suklaan maun huulille.

Kun slogan sitten menee pieleen, se voi mennä todella pieleen. Ajatus on voinut olla todella hyvä ja idea saatiin läpi yrityksessä helposti. Huono slogan syntyykin yleensä helposti siellä, missä tuote on monelle jo liian tuttu ja slogan voidaan ymmärtää hyvin eri tavalla, sillä tuotteen kanssa toimitaan jo muutenkin joka päivä. Suomalaisten tuotteiden markkinointi ulkomailla englanninkielisten sloganien avulla on myös osoittautunut välillä hieman hankalaksi kielenymmärtämisen takia.

Hauskoja ja huonoja slogaaneita

Mikään ei ime kuin Electrolux

Kun kodinkonevalmistaja Electrolux aikanaan havitteli Iso-Britannian markkinoita, sen iskulauseeksi tuli ”Nothing sucks like an Electrolux”. Suoraan suomennettuna se tarkoittaa mikään ei ime niin kuin Electrolux, mutta se voi myös tarkoittaa, että mikään ei ole surkea niin kuin Electrolux. Sinänsä hauska, mutta ei välttämättä ihan toimi. Yhdysvaltojen markkinoilla tämä iskulause jätettiin kokonaan pois.

Vianorin rengasmyymälä mainosti renkaiden vaihtoa sloganillaan ”Kun me teemme työmme intohimolla, sinä voit ottaa rennosti”. Muuten ihan hyvä, mutta ensimmäisestä sanasta ”kun” tulee lähinnä mieleen, että jos sitten tekevät, mitä jos eivät sillä hetkellä haluakaan tehdä. Samaten sana ”intohimo” liitetään suomenkielessä lähinnä makuuhuoneen puolelle, joten se ei ihan toimi tässä yhteydessä.

Koko tuotteen nimi voi olla myös aikamoinen floppi. Mitsubishin tuodessa markkinoille autonsa Pajeron, sen nimi piti muuttaa espanjan ja portugalin kielisissä maissa. Sen suora käännös nimittäin tarkoitti runkkaria. Ei kovin mukava mielleyhtymä auton ostoa harkittaessa. Tällaisia kuitenkin usein sattuu. Toyotan Isiskään ei välttämättä kaikkien maailmalla sattuneiden konfliktien jälkeen enää kuulostanut kovin hyvältä.

Deodorantti mainos ”Pane Mummia kainaloon” ei oletettavasti mennyt aivan niin kuin sen piti. Se onkin ehkä yksi Suomen muistetuimpia mainosmokia. Leijona pastillien ”Mitäs tykkäät, jos tulisin suuhun?” mainos sai toiset nauramaan ja toiset itkemään, sen verran kaksimielinen mielleyhtymä siitä tuli. Samoin kuin Tuplan ”Taitaa tyttö tietää, että seinän takana olisi patukkaa tarjolla”, joka kuitenkin nauratti hyvin tehdyn televisiomainoksen ansiosta.