Mainonnan ja markkinoinnin pelisäännöt ovat muuttuneet uusien medioiden myötä

Mainosten taistellessa kuluttajan huomiosta kaiken muun media- ja mainostulvan keskellä, kyse on sekunneista. Jos kuluttajan huomiota ei saa siinä ajassa käännettyä, peli on menetetty. Ei ihme, että kampanjoissa haetaan jatkuvasti yllättävämpiä ja näyttävämpiä elementtejä.

Mainonnassakin panostetaan nyt entistä vahvemmin luovaan ajatteluun. Oivaltavimmat markkinoijat huomaavat, että rahaa ei aina kannata käyttää siihen, että luodaan vähän parempia mainoksia vaan onnistuminen voi tulla paremmin sitä kautta, että etsitään sellaisia toimintatapoja, joita kilpailijat eivät vielä ole keksineet. Toisaalta tämä antaa suunnittelijoille hienon mahdollisuuden pitää hauskaa ja luoda oikeasti mieleenpainuvia kampanjoita.

Uudet mainoskanavat antavat uusia mahdollisuuksia

Markkinoinnin uusi trendi on asioista viestimisen sijaan niiden tekeminen. Samalla kasvaa strategisen suunnittelun merkitys. Tärkeää on myös, minkä median asiakas valitsee ja mitä hän haluaa sillä viestiä. Median valinta onkin keskeinen osa kampanjasuunnittelua ja on muuttanut osaltaan mainonnan suunnittelua enemmän kuin mikään muu yksittäinen asia vuosikymmeniin.

Internet on mainoskanavana edullinen, mutta markkinoilla riittää kilpailua. Televisio- ja lehtikampanjat tekevät tuotteen nopeasti tutuksi ja viesti voi olla suppeampikin. Nämä kaksi voi toki yhdistää siirtämällä laajemman tuotetiedon internetiin. Kun tuotteen nimi on kerran tv:stä tuttu, on siihen enemmän kiinnostusta myös nettimaailmassa.  Yhdysvalloissa on käytössä termi ”surround sound -markkinointi”, joka kuvaa sitä miten mainonnan eri kanavien vaikutus on samanlainen kuin eri puolille huonetta sijoitettujen kauittimien. Ainakin internet-mainontaan kannattaa siis panostaa melkein aina muiden kampanjoiden lisäksi.

Internet mainonnan hyödyntäminen tehostuu kunnon suunnittelulla

Internet-mainonta on erityisen tehokas työkalu, kun halutaan tavoittaa nuoret ja työpäivän tietokoneen ääressä viettävät ihmiset. Mainosbannerien suunnitteluun kannattaa kuitenkin käyttää hieman vaivaa. Banneria ei kannata tehdä sillä ajatuksella, että yritetään vain houkutella ihminen klikkaamaan sitä, vaan banneriin itseensä kannattaa jo yrittää saada viesti. Näin yritys jää helpommin mieleen myös niille, jotka eivät klikkaa banneria vaan ainoastaan näkevät sen netissä seikkaillessaan.

Internetissä ei kuitenkaan myöskään aina käyttää suoraan muihin medioihin suunniteltua sisältöä, sillä sen lainalaisuudet ovat erilaiset. Monet eivät esimerkiksi koskaan selaa sivun alalaitaan asti, jolloin yhtiön logo sinne sijoitettuna jää monilta huomaamatta.

Markkinointikampanja ja -kanava tuotteen mukaan

Uudenlaista mainoskampanjaa suunnitellessa mainostajan kannattaa miettiä, mikä kanava olisi kaikista tehokkain viestin läpiviemiseen. Uuden tuotteen tuominen suuren yleisön tietoisuuteen ja brändimainonta on kallista ja vaatii lähes poikkeuksetta mittavia kampanjoita joukkoviestimissä. Asiakassuhteita voi taas parantaa hyvin tapahtumamarkkinoilla, sillä positiivinen esiintyminen asiakasryhmälle tärkeissä tapahtumissa tuo yritykselle helposti positiivista huomiota.

Markkinointikampanjan suunnittelussa on tietenkin suuri rooli myös itse tuotteella. Energiajuomalle sopivia tapahtumia ovat vauhdikkaat ja hauskat mäkiautokilpailut, vessanpesuaine tavoittaa kohdeyleisönsä paremmin perinteisten joukkoviestimien kautta.

Uudenlaisen mainonnan kokeileminen vaatii yritykseltä rohkeutta. Esimerkiksi guerilla- eli sissimainonta on joissain tapauksissa toiminut mainiosti ja toisissa taas flopannut. Uudet kanavat ja tapahtumamarkkinointi sopivat erityisesti vahvoille yrityksille, jotka ovat onnistuneet jo luomaan luottamusta, uskottavuutta ja tunnistettavan brändin. Tässä tilanteessa yritys voi ja sen kannattaa uskaltaa irrotella. Guerilla-ajattelussa on lähtökohtana tehdä asioita aidosti uudella tavalla, ei niinkään shokeerata.

Erityisen haastavaa on teknisten tuotteiden markkinointi, sillä esimerkiksi matkapuhelimia tulee markkinoille vuodessa kymmenittäin. Markkinat ovat varsin täynnä ja erottautuminen on vaikeaa. Lisäksi kuluttajan vanhakin puhelin yleensä toimii, joten heille täytyy keksiä muita syitä ostaa uusi tuote. Suuntauksena on ollut myydä tuotteita käytön ja palvelujen kautta, ei niinkään teknisiä ominaisuuksia korostamalla. Tämä lähestymistapa on toiminut myös yritysten hankinnoista päättäviin henkilöihin.