Mainosmusiikin ja sloganien vuosikymmenet mainonnassa

Mainosmusiikin kirjo on aika kattava. Jos näitä luokitellaan ärsytyskynnyksen mukaan, veikkaan että huipulla on ruuhkaa. Toisaalta, mainosmusiikin tärkeyttä ei voi unohtaa. Musiikin tarkoitus on korostaa mainoksen viestiä ja tehostaa sitä tunnelmaa joka halutaan mainoksella välittää.

Mainosmusiikkiin panostetaan joskus erityisesti, esimerkiksi tilaustyönä sävelletyllä musiikilla. Toisaalta taas unohdetaan hienostunut sävellysosuus ja ideoidaan simppeli, tarttuva ralli tarpeeksi iskevällä sanoituksella. Kummallakin metodilla on paikkansa. Varmasti yksi tunnetuimmista ja pidetyimmistä 70-luvun klassikoista on Fazerin “Sininen hetki”-valssi, jossa kansallisaarre Katri Helena laulaa heleästi, kuikan säestyksellä, kesäillan teemalla rullaavan mainoksen. Musiikki on ajatonta ja edelleen kaunista kuunneltavaa. Mainosmusiikin parhaimmistoa.

Muita mainosmusiikin “helmiä”

 

Valion onnistunut maito- ja piimäkampanja 80-luvulla on monen mielessä vieläkin. Mainosten tarinankerronta on hauskaa, ja näyttelijät valittu huolella edustamaan nuorta sukupolvea jolle maitokin maistuu. Näissä mainoksissa palataan juurille, yleensä maaseudun idylliin ja palautetaan mieliin elämän perusarvoja. “Aina kun mä maitoo juon”-kappale tukee tätä maaseutumielikuvaa sopivasti. Värttinä yhtyeen“Tahdon tosimiehen”-piimälaulu on myös varsin toimiva, vauhdikas ja mieleenpainuva. Kummeli-ryhmän huumori otettiin R-Kioskin Pastirol-kampanjan aiheeksi onnistuneesti 90-luvun puolivälissä. Kummeli-huuman ollessa korkeimmillaan, mainoksen toimivuus oli taattu. “Pastirol-päivä” -laulu, kaikessa yksinkertaisuudessaan oli juuri sopiva tämänkaltaiseen, etenkin nuoremmalle yleisölle suunnattuun mainontaan. Biolanin kuuluisa “Kanankakka” -laulu on kiistämättä ollut melkoinen korvamato, jonka kaikki 70-luvun aikalaiset muistavat varmasti. Kappaletta ei voi sanoa kovin hienostuneeksi, mutta kiistatta se on ehkä yksiselitteisimmistä ralleista, jossa mainostettava tuote juurrutetaan katsojan mieleen silkalla toistolla. Tämänkaltainen musiikki toimii lähes psykologisella tasolla, sillä toiston merkitystä ei voi aliarvioida. Seuraava esimerkki on Marlin “Mehukatti” -laulu, joka 1987 oli lasten mieleen erityisesti, sillä mainoselokuva oli piirretty, lyhyt tarina kissojen eväsretkestä, johon tietenkin mehukatti-juoma kuuluu oleellisesti. Mehukatti-laulun sävel on erityisen tarttuva ja sanat helposti muistettavissa, joten nuori yleisö onkin varmasti piinannut vanhempia perheenjäseniään tällä veisulla ala-asteen päättymiseen asti. Matti Eskon esittämästä “Rekkamies” -laulusta ja Elovenasta tuli erottamaton yhdistelmä silloisen brändin omistaneen Vaasan mainoskampanjan ansiosta. Miehekäs musiikki ohjaa tätä mainosta, jossa tarina rekkamiehen päivittäisistä haasteista on niin täynnä kliseitä, ettei siitä oikeastaan voi olla pitämättä. Kappaletta ei ole sävelletty tätä mainosta varten, vaan kuuluu artistin omaan laulu repertuaariin ja on varmasti, osin tämän mainoksen ansiosta, yksi toivotuimmista lauluista keikkalavoilla. Halva mainosti lakritsaa aikanaan mainoksella, jossa tummaihoinen amerikkalainen lauluryhmä, Delta Rhythm Boys, laulaa suomeksi Halvan lakritsilaulun. Halvan lakritsin tuolloin käyttämä logo kuvasi pientä tummaihoista poikaa, jonka käyttö sittemmin kiellettiin epäsopivana ja rotuun viittaavana. Jäänee kuluttajan arvioitavaksi, tuntuiko tämänkaltainen mainonta aikanaan epäsopivalta, vai ohitettiinko näinkin suora rotuun viittaaminen vain olankohautuksella.

Kuluttajan huomioita

Täytyy muistaa että myös kuluttaja on muuttunut näiden vuosien aikana. Mainoslauseisiin ja musiikkiin panostaminen oli ennen erityisen tärkeää, sillä uskomatonta mutta totta, näistä legendaarisimmat ovat ajalta milloin televisio oli ainoa viihdytyslaite. Nykyään suurin osa mainonnasta on siirtynyt kannettaviin mobiililaitteisiin ja nettiin. Television tärkeys mainonnassa on vähentynyt uuden teknologian myötä. Mainostajat nostavat aika ajoin esille näitä vanhoja sloganeita ja ralleja tarkoituksella, sillä ovathan ne osa sitä nostalgiaa mikä liittyy aika monen lapsuuteen tai nuoruuteen. Tietyssä mielessä on myös virkistävää kuulla joku vanha mainosrallatus menneiltä vuosikymmeniltä. Ne nostavat välittömästi nuo menneet vuodet mieleen. Ja myös muistuttavat että tuote on todellakin ollut markkinoilla jo niin ja niin kauan, senhän täytyy silloin olla hyvä, eikö?

Kuluttajan huomioita

Syökää kanaa!