Mainosmusiikin ja sloganien vuosikymmenet mainonnassa

Jokainen varmasti muistaa tusinan verran iskulauseita, eli kansankielellä sloganeita, ja mainosralleja vuosien varrelta. Näin on tarkoituskin. Sloganien ja mainosmusiikin tehtävä on jättää unohtumaton hokema kuluttajan mieleen, ja samalla tehdään mainostetusta tuotteesta huomaamatta mieleenpainuva, vaikkei kohderyhmään kuuluisikaan.

Kukapa 80- tai 90-luvulla syntynyt ei muistaisi mokomia korvamatoja, jotka jäävät soimaan päähän loputtomiin, ja joita vieläkin muistellaan kaiholla vuosien jälkeen. Musiikin ja sloganien teho on kiistämätön. Mielenkiintoista kyllä, juuri ne kaikkein ärsyttävimmät hokemat ja veisut jäävät mieleen parhaiten. Ehkä juuri tähän on tietoisesti tähdättykin. Mainosten tehoa ja arvoa nosti kieltämättä myös tunnetut näyttelijät ja tv-kasvot. Tuote miellettiin heti laadukkaana ja myös tälle julkkikselle kelpaavana. Julkkisten näkyvyys mainonnassa on myös aika leimaavaa. Näihin valittiin mieluiten henkilö, jolla oli jo olemassa vakaa status näyttelijänä, jolloin pelkkänä mainoskasvona tunnetuksi tuleminen ei ollut vaarana. Jos ajattelee sloganeita vaikka viimeisen neljänkymmenen vuoden ajalta, voi ehkä huomata hienoisen muutoksen asenteissa joilla näitä ideoidaan. Nykyään mainonnassa on paljon enemmän rajoitteita liittyen sukupuoleen, rotuun ja uskontoon, sekä yhteiskuntaluokkiin. Ehkä nykyajan vaatima varovaisuus luo myös uudenlaista mainontaa ja näin ollen myös iskulauseet  on suunniteltava niin, ettei kukaan voi niistä loukkaantua. Mainosmusiikkiin pätee tämä sama sääntö.

Mainosten tunnetuimpia, ja ehkä myös kyseenalaisia, iskulauseita

 

”Nothing sucks like Electrolux”. Kyllä, tällä sloganilla on todella myyty pölynimureita. Tämän kaltainen mainonta ei ole ainutlaatuista, mutta erikoista siinä mielessä, että jää arvoitukseksi onko mainoslause ajateltu tahalliseksi vai tahattomaksi vitsiksi. “Elämä on” kuului taas DNA teleoperaattorin nerokkaaseen mainoskampanjaan. Näin lyhyt ja ytimekäs slogan teki siitä välittömästi puhekielen klassikon. 80-luvun tunnetuimpia mainoslauseita oli “Mitäs me pistettiin leivän päälle ennen ku oli Flooraa?”. Aika tehokas ja selkeä kysymys.Tarkoitus oli tietenkin pistää katsoja ajattelemaan asiaa tarkemmin. Hyvä niin, vieläkin mietityttää. “Helkama, vain pakki puuttuu”, on ehdottomasti myös yksi kuolemattomista sloganeista joka vieläkin liikkuu ihmisten puheessa. Kuten Flooran mainoksessa, lauseeseen on sisällytetty itse tuote. Tällöin se ei kaipaa sen enempää selittelyä. Otetaan esimerkkinä pari hieman “kyseenalaista” mainosta. Nämä esimerkit ovat hauskuuttaneet kuluttajia vuosien saatossa silkalla älyttömyydellään tai suorastaan pikkutuhmilla vihjauksilla. Tällaisten sloganien tarkoitus on saada katsojan mielikuvitus liikkeelle, kuitenkaan itse tuotetta unohtamatta. Ja tämä formula todistetusti toimii. Tupla suklaapatukka teki vaikutuksen melko suoralla vihjauksella “Taitaa tyttö tietää että olis seinän takana patukkaa tarjolla”. Tämä Indiana Jones-henkinen mainos liikkui vihjailevan ja härskin rajamailla, mutta onnistuneesti. Jääköön listaamatta millaisina versioina slogan elää vieläkin kansankielessä. Varmasti vahvin ehdokas hedelmä-kategoriassa on Jaffa appelsiinien legendaarinen lyhytmainos, jossa vanhempi emäntä rullaa lumista tietä potkukelkalla huutaen “Jahvat tulloo”. Mitäpä siihen muuta tienposken ukolla vastattavaa kuin että, “..ja helemat paukkuu”. Menee luokkaan “älytön klassikko”. “Kohta meissä kaikissa asuu pieni lehmä”. Vaikka tämä lause ei soittaisi mitään lehmänkelloja, on aika helppo arvata että kyseessä täytyy olla jonkinlainen maitotuote tai -valmistaja. Arlan 1995 lanseeraama slogan on kyllä erittäin tunnettu, ja onnistuu olemaan samaan aikaan hassu ja nerokas. Palkittu slogan on Micke Silenin käsialaa.

 

Sloganin nerokas uusiokäyttö

 

“Niin hyvää ettei sanotuksi saa”, oli Fazerin luoma slogan 80-luvulla. Se luotiin Kismet vohvelin kampanjaan ja ilmeisen onnistuneesti, sillä Kismet on edelleen Fazerin myyydyin suklaatuote. Vuonna 2014 Fazer uusiokäytti onnistuneesti menestyksekkään sloganin muokkaamalla siitä tämänpäivän henkeen sopivan version. “Niin hyvää, nyt sen sanotuksi saa” -sloganiin liitettiin myös ns. viestikampanja, jossa Kismet vohvelin kääreeseen on painettu erilaisia viestejä joilla kuluttaja voi ilahduttaa läheisiään.

Sloganin nerokas uusiokäyttö