Miten luoda hyvä iskulause

Iskulause eli slogan on yksi yrityksen luomisen haastavimmista asioista, jossa tarvitaan todella paljon mielikuvitusta. Iskulauseen tulisi olla sujuva, puhutteleva, mielenkiintoinen ja samaan aikaan persoonallinen. Sen ei saisi olla klisee, joka on kuultu jo monia kertoja, vaan sen tulisi olla jotakin uutta joka jää tulevien asiakkaiden mieleen nimenomaan kyseisestä yrityksestä. Slogan eli iskulause on siis toisin sanottuna erittäin hyvin tiivistetty yksi lause, joka kertoo yrityksen persoonallisuuden. Sen tarkoituksena on houkutella yritykselle sen ihanne asiakkaita ja antaa positiivinen kuva yrityksen palveluista. Tällä tavalla yrityksen palveluita ja tuotteita taas saadaan myytyä. Riippuen tietenkin yrityksestä ja yritystyypistä, niin slogan voi olla hauska, vakava, puhutteleva tai tuttavallinen. Tämän määrittää täysin se, että minkälaisia asiakkaita yritys yrittää itselleen haalia. Se on yrityksen markkinoinnin kulmakivi, nimittäin se on luomassa yritykselle brändiä. Sillä viimeistellään markkinointi yhteen lauseeseen, jonka asiakkaat tulevat muistaa. Sloganin on siis oltava erittäin muistettava, jotta se jää asiakkaiden mieleen. Pääasiassa slogan kertoo tiivistettynä yrityksen lupauksen asiakkaille ja sen brändin pääasiallisimman sanoman. Slogan siis luodaan houkuttelemaan yritykselle sen ihanne asiakkaita. Sloganin tulisi siis olla yrityksesi sydän, josta kumpuaa kaikki päätökset. Se on se punainen viiva, joka pitää yrityksen kaikki osa-alueet yhtenäisinä ja toisiinsa kuuluvina. Se on myös yrityksen moraali, jota rikkomalla yrityksen uskottavuus heikkenee. Slogan ei siis ole mikään kiva pikkulause yrityksen logossa, vaan se on yrityksen sydän, joka antaa yritykselle oman persoonallisuuden. Se tiivistää koko yrityksen olemassaolon ja miksi yrityksen palveluita tarjotaan. Hyvällä sloganilla saadaan siis paljon aikaan ja hyvä slogan auttaa yritystä menestymään.

Vinkin hyvän sloganin luomiseen

”Nike” iskulause

Ensiksi sloganin luonnissa on otettava huomioon yrityksesi koko. Onko kyseessä jättisuuri yritys tai vain pieni perheyritys. Tämä on kaikkein keskeisin osa yrityksen sloganin luomista, nimittäin tyyppi riippuu siitä että onko kyseessä minkä kokoinen yritys. Usein pienillä yrityksillä ei ole käytössä samanlaista miljoona budjettia markkinointiin, jonka takia heidän sloganinsa on vieläkin tärkeämmässä roolissa. Pienten yritysten sloganin viestin täytyy olla huomattavasti selkeämpi, kuin suurten yritysten. Tällöin asiakkaille saadaan kerrottua yrityksen tarkoitus ilman miljoonien mainoksia.Mikä on yrityksesi arvo. Omistatko esimerkiksi kahvilan, jonka olisi tarkoitus olla mahdollisimman kotoisa? Tällöin slogan luodaan sen mukaan, että mikä on yrityksen tärkein tarjoama asia ja arvo. Se on täysin kiinni siitä, että haluatko korostaa kahvilasi makuelämyksiä, kotoisuutta, rauhallisuutta tai kahvilaa kohtaamispaikkana. Tähän tulee myös se, että minkälaisia asiakkaita yritykseesi haluat. Jos haluat esimerkiksi työskenteleviä ihmisiä juomaan kahvia kannettavien tietokoneidensa kanssa, kannattaa sloganissa kertoa kahvilan rauhallisuudesta ja mukavuudesta. Jos taas haluat kahvilan nuorten kohtaamispaikaksi, pitää sloganissa käydä ilmi kahvilan trendikkyys.Ota paperi ja kynä ja kirjoita paperille kuvaus yrityksestäsi. Kirjoita vastaus ainakin näihin kysymyksiin ja tiivistä tämän jälkeen teksti muutamaksi lauseeksi. Poimi näistä lauseista kaikkein tärkeimmät samat ja luo niistä sujuva lause. Mikä on yrityksellesi kaikkein tärkein asia? Mikä on yrityksesi pääasiallinen tarkoitus? Kenelle yrityksesi on luotu? Mitkä ovat yrityksesi arvot? Mieti näitä kaikkia kysymyksiä tarkasti ja luo näihin vastaten teksti, joka kertoo yrityksestäsi. Tekstiä voi myös jälkeenpäin käyttää markkinointina sloganin yhteydessä. Kirjoita ylös monia eri sanoja, jotka käyvät ilmi tekstistäsi ja valitse parhaat näiden joukosta. Anna itsellesi vaihtoehtoja, joista voit sitten valita kaikkein sopivimman juuri sinun yrityksellesi. Muista vain pitää oma persoonasi mukana.