Onlineyrittäminen on oma erikoislajinsa

Oman yrityksen perustaminen on helpompaa kuin koskaan ennen ja tämä on vaikuttanut myös siihen, että suomalaiset suhtautuvat yrittämiseen positiivisemmin kuin vuosikausiin. Nykyään yrityksen perustaminen ei vaadi edes toimitiloja, sillä paljon tuotteita ja palveluita voi myydä netin kautta. Uuden yrityksen perustaminen ei kaadu enää byrokratiaan, sillä rekisteröinnin voi suorittaa sähköisesti ja toiminnan aloittaa lyhyelläkin varoitusajalla.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö itse toiminnan tai tuotteen suunnitteluun kannattaisi käyttää aikaa. Tässä suhteessa samat säännöt pätevät niin kivijalka- kuin nettiyrityksiinkin. Tuotteen täytyy olla mielellään sekä laadukas että hinnaltaan kilpailukykyinen, ainakin muihin yhtä laadukkaisiin tuotteisiin nähden.

Nettimaailmassakin kuluttaja kaipaa tunnetta siitä, että hänellä on palveluun tai tuotteeseen henkilökohtainen suhde. Kivijalkakaupoissa tämän tunteen luo yleensä taitava asiakaspalvelija, mutta netissä on pakko turvautua muihin keinoihin. Tässäkin auttaa se, että palvelu tai tuote on suunniteltu loppuun asti ja kuluttajaa ajatellen. Taktiikka ”kaikkea kaikille” toimii harvoin ja johtaa yleensä vain sekavaan lopputulokseen. Kun kohderyhmä on kirkkaana mielessä, on helpompi kehittää juuri heidän tarpeisiinsa vastaava tuote ja kaikille on selkeää, mitä tarjoat. Tällöin on myös helpompi brändätä itsensä asiantuntijana tai ammattilaisena.

Netissä toiminnan avainsanana on turvallisuus

Laatu ja turvallisuus nousevat avainsanoiksi, kun on kyse tuotteiden ja palveluiden myymisestä netissä. Kilpailu on kovaa ja jo pelkästään se, että sivusto on hankala käyttää tai kiireellä luotu, saattaa karkottaa potentiaaliset asiakkaat. Asiakas ei halua syöttää palveluun luottokorttinumeroaan, jos on pienikin pelko siitä, että tieto voisi joutua vääriin käsiin. Panosta siis tuotteen esillepanoon ja virtuaaliseen myyntiympäristöön, sekä ehdottomasti myös reklamaatioiden hoitoon. Se, että asiakas joutuu tekemään reklamaation jostain tuotteeseen tai palveluun liittyvästä asiasta, ei ole itsessään vielä katastrofi vaan antaa tilaisuuden jäädä mieleen todella laadukkaana toimijana. Tämä siis siinä tapauksessa, että reklamaatiotkin hoidetaan nopeasti, ystävällisesti ja ammattitaitoisesti.

Muista panostaa myös sivuston laatuun

Muista panostaa myös sivuston laatuun

Olet siis keksinyt laadukkaan tuotteen tai palvelun ja tiedät, miten se saadaan myytyä asiakkaalle? Turvallisuus- ja maksuasiat ovat kunnossa? Käytä vielä hetki aikaa hienosäätöön. Parhaan palvelukokemuksen saamiseksi asiakkaan täytyy viihtyä sivustolla. Sivuston täytyy toimia niin, että asiakas voi keskittyä ainoastaan itse kokemukseen tai tuotteen hankkimiseen.  Tämän ovat oivaltaneet mainiosti esimerkiksi suomalaisten suosikiksi noussut vaatekauppa Zalando, nettipelejä tarjoava PokerStars, ruokatilaukset ravintoloista mahdollistava Wolt ja jopa huonekalujätti IKEA. Kaikkien aloilla on runsaasti kilpailua, mutta toimijat ovat profiloituneet laadulla ja selkeydellä. Innovatiivisimmat myyjät luovat verkkosivuilleen jopa omia pitkäaikaisia kampanjoita, kuten suomalaisen vaatesuunnittelun kärkinimi Ivana Helsinki, joka tuo verkkokauppaansa viikoittain kolme uutta tuotetta, eikä mitään muuta. Tämä on jälleen hyvä esimerkki siitä, että netissäkin vähemmän on usein enemmän.

Miten onlineyritystä markkinoidaan?

Sen lisäksi, että yritys on olemassa, tuote tai palvelu viimeisen päälle suunniteltu ja nettisivutkin valmiina, ihmisten täytyy tietää, että tuote tai palvelu on olemassa ja ostettavissa. Netissä tämä on siinä mielessä hankalampaa, että kukaan ei kävele liikkeeseesi sisään vahingossa. Toisaalta ylläpitokulut ja siten riskit ovat huomattavasti pienemmät.

Toisaalta ylläpitokulut ja siten riskit ovat huomattavasti pienemmät.

Internetissä toimivaa yritystä kannattaa pääosin markkinoida internetissä. Poikkeuksiakin on, mutta silloin on kyse yleensä jo suuremmasta ja toimintansa vakiinnuttaneesta toimijasta. Internet-markkinoinnissa on kuitenkin paljon etuja. Sen avulla voi tavoittaa nopeasti suurenkin määrän ihmisiä, kun tuotteet ja palvelut voivat näkyä monissa eri kanavissa. Kanavia on myös helppo linkittää keskenään ristiin. Internetissä ei myöskään tarvitse sitoutua pitkäaikaisiin mainossopimuksiin ja toisaalta kampanjan tehokkuutta on helppo seurata.

Helsinki-Vantaan onnistunut nettikampanja eli #MatchMadeinHel

Helsinki-Vantaan lentokenttä on massiivinen toimija ja sen nettimainoskampanjakin on budjetiltaan ja näkyvyydeltään omaa luokkaansa. Kampanjaa on silti mielenkiintoista tutkia ja siitä voivat ottaa oppia monet pienemmätkin yritykset, sillä kyseessä on monien mielestä tämän vuoden onnistunein nettikampanja.

Kampanjan avulla pyritään saamaan lisää aasialaisia matkaajia kulkemaan Helsinki-Vantaan kautta

Kampanjan avulla pyritään saamaan lisää aasialaisia matkaajia kulkemaan Helsinki-Vantaan kautta, eli kohderyhmänä ovat reittiä käyttävät liike- ja vapaa-ajanmatkustajat. Usein reittivaihtoehtoja on pitkillä lennoilla useita ja kampanjan avulla pyritään vakuuttamaan matkailijat siitä, että pysähdyspaikkana Helsinki-Vantaa on vaihtoehdoista paras.

Ensimmäinen toimiva asia kampanjassa on sen nimi #MatchMadeinHel, joka on tarttuva, hauska ja rohkea. Jää varmasti mieleen netin informaatiotulvassakin. Lentoasemalle kutsuttiin skeittaajia kaksipäiväiseen tapahtumaan, jota markkinoitiin ennen ja jälkeen tapahtuman sekä sen aikana liikkuvan kuvan ja videokuvien avulla. Tämä ei siis ensisijaisesti profiloitunut lentokentän mainoskampanjaksi, vaan lentokentällä tapahtuvan skeittitapahtuman mainokseksi.

Skeittitapahtuma keräsi runsaasti seuraajia sosiaalisessa mediassa ja toi tätä kautta lisähuomiota lentokentälle. Samalla vahvistui lentokentän brändi modernina, vapaamielisenä, toimivana ja monipuolisena tilana. Kampanja yhdistettynä skeittitapahtumaan sai paljon enemmän huomiota eri kanavissa, kuin pelkkä lentokentän mainos olisi saanut.

Helsinki-Vantaa on tullut aiemminkin tunnetuksi innovatiivisista mainoskampanjoistaan. Edellisen #LifeinHel-kampanjan yhteydessä kiinalainen Ryan Zhu muutti 30 päiväksi asumaan lentokentälle ja testasi erilaisia palveluita, tutustuen samalla suomalaiseen elämäntapaan.

Vinkkejä myös pienempiin kampanjoihin

Helsinki-Vantaan kampanjat ovat toki toteutukseltaan suureellisia, mutta niistä voi ottaa oppia kuka tahansa onlinekampanjaa suunnitteleva. Mainosten ei tarvitse olla tylsiä, eikä niiden ole pakko käsitellä suoraan mainostettavaa kohdetta. Hashtagit ja nasevat nimet auttavat sanomaa leviämään.

Erityisesti sosiaalisessa mediassa huumori on tehokas keino viestin läpisaamiseksi. Kuluttajan huomio täytyy saada kiinnittymään virikkeiden tulvassa. Parhaiten mainos tehoaa, jos kuluttaja pystyy samastumaan siihen. Viesti kannattaa kuitenkin pitää lyhyenä, mieluiten lauseen tai parin mittaisena, jotta sen ehtii lukea ennen kuin huomio kiinnittyy jo muualle. Myös numerot ovat tehokas keino kerto tuotteesta. Lauseita voi testailla tuttavapiirissä ja pyytää palautetta. Vähitellen huomaat, mikä niistä toimii parhaiten.