Quinness-olutmainosten 8 klassikkoa

Quinnessin olutmainokset ovat jo klassikkoja omassa luokassaan. Mainosten upea kuvaus ja ajan henkeen istuvat tarinat luovat Quinnessille tyypillisen, persoonallisen tavan tuoda esille jo  maailmanlaajuisesti tunnettu tuote. Quinness on brändinä erittäin arvostettu ja perinteinen. Voidaankin sanoa että myös Quinnessin mainokset nauttivat näitä samoja arvoja.

Aiheena urbaani cowboy ja elegantit duunarit

Viimeisin teema on rakennettu tosielämän cowboyn ympärille Los Angelesin laitakaupunkiin. Mainoksessa mies ratsastaa pelastamansa hevosen selässä kaupungin betoniviidakossa, päätyen paikalliseen, tuttuun baariin ystävien keskelle. Tilatessaan oluen hän samalla miettii kumpi oikeastaan pelasti kumman, mies hevosen vai hevonen miehen. Vuonna 2014 teemaksi valittiin Kongolainen “Eleganttien ihmisten yhdistys” johon kuuluvien miesten “kaksoiselämää” on valotettu eloisasti kuvaamalla miten nämä miehet muuttuvat päiväsajan duunareista eleganteiksi herrasmiehiksi illan koittaessa. Illanviettoa on kuvattu sulavin, hidastetuin tanssiliikkein, joissa nämä upeasti pukeutuneet herrasmiehet pääsevät näyttämään todelliset kykynsä.

Kiitos Jonnylle, aallonharjalla ja evoluutioteoria

“Kiitos” oli yksi sloganin “Made of more” alle suunnitelluista mainoksista. Tässä mainoksessa haluttiin ylistää rugbypelaaja Jonny Wilkinsonia. Mainoksen kieli on ranska, mikä tuo oman lisämausteen tarinaan. Tässä kierretään Toulonin kaupunkia haastattelemassa ihmisiä rugbypelin aattona, ja kaikille tuntuu olevan yhdistävä tekijä juuri tämä pelaaja. Hän on selkeästi paikallisten sankari. Lopun teksti kiteyttää teeman hienosti; Jonny Wilkinson, Englantilaisten rakastama, Ranskalaisten jumaloima. Quinnessin edellisen sloganin “Good things come to those who wait” teemalla tehty mainos “Surfer” oli vuonna 1999 mainosmaailman arvostetuimpia mainoksia ja usein valittu parhaaksi koskaan tehdyksi mainoselokuvaksi. Mainos on Jonathan Glazerin ohjaama eeppinen minielokuva jossa ryhmä surffaajia odottaa sitä täydellistä aaltoa. Aallon voimaa ja meren raivoa on symbolisoitu valkoisilla hevosilla jotka vyöryvät kohti surffaajia uhkaavasti aina rantaan asti, jossa miehet lopulta riemuitsevat voitokasta suoritustaan. Mustavalkoisena tämä mainos on erityisen toimiva ja elokuvamainen mestarityö. Vuonna 2005 mainos alkaa pubista, jossa kolme kaverusta nauttii tiskillä Quinnessia. Pian alkaa tapahtua, ja aika kelautuu taaksepäin hurjaa vauhtia. Kaverukset viedään eri hahmoina esihistoriaan, ihmiskunnan alkuun ja dinosaurusten aikaan. Lopulta kuva päättyy lammikon rannalle jossa kolme kalan näköistä otusta lojuvat maistelemassa lammikon vettä joka selkeästi ei ole mistään kotoisin. Myös tämä mainos on valittu parhaiden olutmainosten kategoriaan.

Riidan sovitusta, vanha uimari ja kärsimätön asiakas

Tarina vuonna 2004 on miehestä joka saapastelee läpi Britannian, ja päätyessään Atlantin rannalle päättää uida aina toiselle puolelle asti. Saapuessaan New Yorkiin, hän kävelee läpi kaupungin ja astuu sisään pubiin. Hän löytää baaritiskiltä miehen, joka selkeästi on syy miksi mies on tullut pitkän matkan juuri tänne. Miehet tuijottavat toisiaan epäröivästi. Lopulta tilanne ratkeaa kun paikalle tullut mies pyytää anteeksi. Kaverukset halaavat ja tässä vaiheessa myös kohotetaan malja sovinnon kunniaksi. Mainosta tähdittää tällä kertaa Michael Fassbender . Vuonna 2001 tehty Quinnessin toinen vesi-teemainen mainos “Uimari” kertoo tarinan ikääntyneestä Italialaisesta uimarista, joka vuosittain ottaa osaa uintikilpailuun. Reitti kulkee merellä olevalta poijulta veljensä omistamaan rantapubiin. Haastena uimarilla on suorittaa matka samassa ajassa mikä menee Quinnessin valuttamisessa lasiin, eli 119,5 sekuntia. Tämä on se optimaalinen aika täydellisen tuopin tarjoilemiseksi. Tämä mainoselokuva on jälleen luotto-ohjaaja Jonathan Glazerin käsialaa.Ehkä erikoisimpia ja hauskimpia Quinness mainoksia on vuoden 1994 mainos “kärsimättömyys”. Tämä Irlantilainen klassikko kertoo miehestä josta tuntuu, että tuopin valuttaminen  kestää ikuisuuden. Täyttääkseen tämän hermostuneen odotuksen, mies päättää tanssia todella erikoiseen tapaan ympäri pubia samalla vilkuillen joko juoma on valutettu. Tanssi on hauskaa katseltavaa ja sitä imitoitiin paljon ympäri Irlannin ja Britannian pubeja.


Riidan sovitusta, vanha uimari ja kärsimätön asiakas