Red Bull antaa siivet – mainos

Red Bull on tällä hetkellä varmasti yksi maailman kuuluisimmista, ellei jopa kuuluisin energiajuomien tarjoaja. Red Bull on itävaltalais-thaimaalainen merkki, joka on saanut mainostuksella ja markkinoinnilla luotua itselleen vakaan alustan markkinoilla ja kuluttajien mielissä. Juoman on kehittänyt itävaltalainen Dietrich Mateschitz thaimaalaisen energiajuoman pohjalta. Dietrich päätti valmistaa Red Bull energiajuoman Krating Daeng nimisen thaimaalaisen energiajuoman takia. Red Bullia aloitettiin valmistamaan vuonna 1984, kun Dietrich antoi TC Pharmaceuticals yritykselle tehtäväksi valmistaa kyseistä energiajuomaa. He rupesivat valmistamaan juomaa sillä ehdolla, että saavat 51 prosenttia yrityksestä. Näinpä tämä ehto täytettiin ja he alkoivat valmistaa ensimmäisiä Red Bull tölkkejä. Markkinoille juoma taas saatiin muutama vuosi jälkeenpäin, eli vuonna 1987. Tällöin tuotteelle tehtiin erittäin suuri ja kattava mainoskampanja. Juomaa ruvettiinkin mainostamaan urakalla. Mainokset keskittyivät pääasiassa juoman piristäviin vaikutuksiin, joita energiajuoma antaa. Tällöin myös syntyi tuotteen tuttu mainoslause, joka kuuluu ”Red Bull antaa siivet”. Tällä mainoslauseella yritys onkin saanut myytyä vuoteen 2006 mennessä yli 4 miljardia tölkkiä yli 130 eri maassa. Myyntitaulukoiden mukaan Red Bull on maailman kaikkien aikojen myydyin energiajuoma.Kuten kaikki muutkin energiajuomat, on Red Bullikin Suomessa ison valvonnan alla. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että pakkauksessa on oltava kaikki mahdolliset varoitusmerkit. Tuotteen varoitusmerkkeihin kuuluu tuotteen varoitus sen vaarallisuudesta tai haitallisuudesta lapsille, raskaana oleville naisille ja henkilöille, jotka ovat erityisen herkkiä kofeiinille. Nämä kaikki merkit kertovat, että tuotteessa saattaa olla haittavaikutuksia tietyille ihmisryhmille. Suomessa on myös energiajuomille asetettu ikäraja, joka myös luonnollisesti koskee Red Bullia. Energiajuomien ikäraja on Suomessa 15 vuotta, eikä alle 15-vuotiaille saa myydä minkäänlaisia energiajuomia.

Red Bull Vodka

Red Bull on kuitenkin kaikista varoituksista huolimatta maailman suosituin energiajuoma, joka toimii myös baareissa drinkkinä. Baareissa on tarjolla Red Bull vodka – niminen drinkki, jota juodaan erittäin ahkerasti. Energiajuoma peittää osaa alkoholin vaikutuksista, kuten väsymystä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että alkoholin ja energiajuoman yhdistäminen ei ole kovinkaan hyväksi sydämelle. Tämän takia kyseistä drinkkiä pitää muistaa juoda kohtuudella, ettei siitä aiheutuisi haittavaikutuksia. Red Bull valmistaa myös omaa kolajuomaansa, jota myydään osassa maista. Red Bull myös toimii sponsorina monille urheilutapahtumille ja tiimeille. Yhtiö myös osti Jaguarin formula 1 –tallin vuonna 2004. Tällöin he vaihtoivat tallin nimenomaan nimeensä, eli Red Bull racing –talli. Lisäksi Red Bull omistaa tänä päivänä Minardi -tallin ja jääkiekkoseurat Ec Red Bull Salzburgin ja EHC Red Bull Munchenin. Tämän lisäksi heillä on omistuksessaan kolme eri jalkapalloseuraa. Yhtiö on toisin sanoen erittäin aktiivinen urheilussa ja saakin mainostettua paljon juomaansa urheilujoukkueiden kannattajille.

Red Bull antaa siivet – kanne

Red Bull – lisätä siivet

Vuonna 2014 Red Bull kuitenkin koki pienen takapakin, joka loppujen lopuksi oli kuitenkin myös hyvää mainostusta yritykselle. Tämä takapakkia oli Yhdysvalloissa nostettu jättikanne yrityksen harhaanjohtavaa mainostusta vastaan. Kanteen mukaan yhtiöllä oli erittäin harhaanjohtavaa mainostusta, joka hämäsi yhdysvaltalaisia kuluttajia. Kanne perustui siihen, että Red Bull ei ollut kaikkien lupauksiensa mukaan oikeasti kasvattanut siipiä yhdellekään kuluttajalle. Yksikään kuluttaja ei myöskään mainoksien lupausten mukaan ollut saanut suurempaa älykkyyttä tai kokenut yhtään parempaa suorituskykyä. Tämä oli kuluttajien mielestä erittäin harhaanjohtavaa, joka aiheutti suuren joukkokanteen. Red Bull itse kiisti syytökset, mutta halusi kuitenkin välttää kalliin oikeusprosessin, joka saattaisi tulla yhtiön tappioksi. Yhtiö päätti tehdä sovitteluratkaisun. He lupasivat antaa 15 euron edestä tuotteitaan jokaiselle, joka oli ostanut tuotteita vuoden 2002 jälkeen.