Miten luodaan toimiva slogan
neljaulottuvuutta

Miten luodaan toimiva slogan

Olet varmasti elämäsi aikana kuullut ja nähnyt monenlaisia sloganeita eli iskulauseita. Politiikassa niitä on viljelty jo kauan, esimerkkinä vaikkapa Ranskan vallankumouksen iskulause “Vapaus, veljeys ja tasa-arvo”. Nykyään näitä ajatuksen iskevään, lyhyeen muotoon kiteyttäviä lauseita eli sloganeita käytetään paitsi poliittisten ja yhteiskunnallisten asioiden puitteissa, myös hyvin paljon mainosmaailmassa. Hyvä slogan onkin omaperäinen ja sellainen, joka erottautuu edukseen ja saa kuulijansa tai näkijänsä huomaamaan jonkin tuotteen tai palvelun ja myös jää helposti mieleen. Parhaat sloganit elävätkin jopa vuosikymmeniä, ja siirtyvät suunnilleen sukupolvelta toiselle. Kuolemattomat mainossloganit voivat jäädä soimaan mieleen, vaikkei aina edes muisteta mitä niissä mainostetaan. Miten ihmeessä tällaisia toimivia ja osuvia sloganeita oikein luodaan? Otetaanpa nopea katsaus niihin vinkkeihin, mitä voimme löytää.

Perusasioita sloganeista

Jos ajattelemme sloganeiden perimmäistä olemusta, niin ymmärrämme, että hyvään sloganiin ei voida mahduttaa koko liikeideaa, kaikkia asiakaslupauksia tai joka ikistä kilpailuetua, mitä yrityksellä on. Osuvassa, muistiinpainuvassa sloganissa on vain 2-5 sanaa. Harvoin tällaista keksii onnistuneesti aivan yhdeltä istumalta. Kannattaa pallotella aluksi useampia parin kolmen lauseen mittaisia ehdotuksia. Kun näitä miettii monelta kantilta useaan kertaan, alkaa sieltä erottua ne helmet, ja lopulta se nokkela ja terävä iskulause tuleekin melkein kuin itsestään ilmoille. Tässäkin on tiimityöskentely poikaa, kun monet aivot tuottavat ja miettivät ehdotuksia, sitä helpommin sieltä jalostuu se todellinen neronleimaus, yritysten, erehdysten ja karsintamenetelmän kautta. Tarvitaan siis aikaa, ja vielä kerran aikaa.

Jotta slogan olisi onnistunut ja toimiva, sen täytyy olla sellainen joka saa välittömästi vastakaikua kuulijakunnalta. On vain yksi mahdollisuus tehdä loistava ensivaikutelma, joten se täytyy käyttää hyväksi. Yleensä sloganeissa kannattaa välttää monimutkaisia ja hämmentäviä sanoja, ettei kuulijan tarvitse yrittää arvailla, mitä sloganilla halutaan kertoa. Rehellisyys sekä ylimielisyyden ja yliarvioinnin välttäminen on myös tärkeää, eli kultaisen keskitien löytäminen siinä mitä sloganilla halutaan kertoa on ratkaisevan olennaista. Maltillinen liioittelu on toki paikallaan, onhan kuitenkin kysymys mainonnasta ja markkinoinnista. Eikä pidä unohtaa myöskään huumoria! Jos voi tehdä sloganista hauskan tekemättä siitä ontuvaa tai yliampuvaa, on se yleensä toimiva. Toki tässäkin tarvitaan melkoista taiteilua, ettei lauseesta tule lopulta ärsyttävä, kiusallinen tai jopa loukkaava.

Perusasioita sloganeista

Muuta huomioitavaa

Joskus, varsinkin jos markkinoinnin ja sloganin on tarkoitus kohdistua kansainvälisille markkinoille, on tärkeää myös miettiä miten lause soveltuu eri kieliin ja kulttuureihin. Ei varmasti ole mukavaa, jos lause menettää ainutlaatuisuutensa, saa aikaan vääriä mielleyhtymiä tai jopa muuttaa merkityksensä. Tällaisissa tapauksissa voi kääntyä alan ammattilaisten puoleen, jottei syntyisi ongelmia.

Entä mitä jos et kaikesta huolimatta millään tunnu keksivän hyvää slogania yrityksellesi tai tuotteellesi, ja pitäisi jo alkaa saada valmista aikaan? Loputtomiin ei kannata päätä lyödä seinään, sillä luovuuskaan ei iske pakottamalla. Sitä paitsi varsinkin aloittavilla yrittäjillä on yrityksensä ja brändinsä perustamisessa varmasti paljon tehtävää, ja sen ajan minkä yrittää mietintämyssy päässä kehitellä slogania, voi ehkä käyttää tärkeämpien asioiden parissa. Ammattilaisia löytyy varmasti auttamaan mainostoimistoista ja muista media-alan yrityksistä. Tai mikset kokeilisi slogangeneraattoria? Monet sivustot tarjoavat ilmaiseksi tällaista generaattoria, ja sen tuottamia iskulauseita voi käyttää kaupallisiinkin tarkoituksiin vapaasti. Kannattaa kuitenkin huomata, että jos joku muu yritys on jo rekisteröinyt tietyn sloganin, se ei ole enää käytettävissä, joten tarkistuksen paikka siis tässäkin. Ja joskus voidaan yhdistellä näitä kaikkia vaihtoehtoja. Kokeile ensin tiimin kanssa heitellä ajatuksia ilmaan ja luoda slogan, seuraavaksi voikin katsoa mitä generaattoreilla on tarjottavana, ja jos nämä eivät tuota tulosta, käänny mainostoimiston tai muun ammattilaisen puoleen. Varmasti jossain vaiheessa käsissäsi on hyvin toimiva slogan ja menestys on taattu!

Saatat myös pitää...