Plagiointi herättää närää
neljaulottuvuutta

Plagiointi herättää närää

Plagiointia on tapahtunut varmasti niin kauan kuin mainontaa ja markkinointia on tuotettu. Plagiointi saa ihmiset ärhäköiksi ja vihaisiksi, syystäkin! Plagiointi on toisten ihmisten ajatusten tuotteiden varastamista, eli tekstien, kuvien tai vaikka mainoksien varastamista. Plagiointi ei ole millään tavalla eikä missään sallittua. Vaikka plagiointi ei olekaan sallittua tapahtuu sitä valitettavasti jatkuvasti.

Mitä on plagiointi?

Nyt varsinkin internet-aikana plagiointi on muuttunut todella helpoksi, kun eri hakukoneiden kautta voi löytää helposti tekstejä ja kuvia. Internetistä voi helposti vain kopioida tietoja, jakaa niitä eteenpäin ja esittää niitä ominaan. Kuinka helppoa voi joku ajatella, mutta kannattaa silti miettiä asiaa hieman tarkemmin. Mitä jos joku tekisi omalle tekstilleni niin? Miten toimisin ja mitä sanoisin? Ihminen, jolla omatunto on paikallaan tiedostaa kyllä, ettei näin voi toimia, ei markkinataloudessa eikä privaattielämässäkään. Valitettavasti näin ei ole kaikkien ihmisten tai yritysten kohdalla ja plagiointi jatkaa vaan kulkuaan.

Toisaalta internettiä voi käyttää myös toisin päin, eli tekstejä voidaan tarkistaa internettiä apuna käyttäen ennen niiden julkaisua. Testata onko mahdollisesti saman tapaista tekstiä jo olemassa nettimaailmassa. Osa plagioiduista teksteistä tai kuvista saadaan näin tätä kautta kiinni, mutta valitettavasti se ei aina toimi. Plagioituja tekstejä pääsee siis valitettavasti jatkuvasti luistamaan sormien välistä julkisuuteen. Tämä on tietysti todella väärin ja saa ihokarvat nousemaan pystyyn. Teksti on kuin toisen omaisuutta, sitä ei saa varastaa. Tekstin tai kuvan eteen on tehty ajatustyötä ja valmisteluja ennen kuin se on valmis. On siis aivan normaalia, ettei sitä saa ottaa omakseen ja julkaista uudestaan omalla nimellään. Toisten tekstejä saa toki käyttää omissa julkaisuissaan, mutta silloin niihin kuuluu laittaa asiaankuuluvat lainaukset. Lainausten avulla lukija pääsee sitten tekstin alkuperäisille lähteille, eikä luule tekstin olevan sen uudelleenjulkaisija tuotosta.

Netissä on paljon ohjeita plagiointiin liittyen. Siellä kerrotaan mikä plagiointi tarkoittaa ja mitä se voi olla erilaisissa kulttuuriympäristöissä. Scribb-sivustolla on koottu todella hyvin tietoa plagioinnista ja sitä pääsee lukemaan heidän sivuiltaan. Plagiointiin kannattaa ehdottomasti tutustua ainakin mainonnan ja markkinoinnin aloilla, jossa asia on jatkuvasti läsnä. On toki monia muitakin aloja, jossa asiaan tulee kiinnittää tiukkaa huomiota.

Plagioinnin seuraukset

Markkinointi ja maininta bisnes on kovaa bisnestä ja kilpailu asiakkaista käy kovana. Näissä tapauksissa jonkin tietyn hyvin menestyneen mainoksen tai tekstin varastaminen saattaa helposti alkaa kutkuttamaan ja jos omatunto ei soimaa, voi siitä tulla pahaa jälkeä. Joskus plagiointi tulee nopeasti ilmi, muttei kaikissa tapauksissa. Joissain tapauksissa plagioinnin huomaamiseen saattaa mennä useampi vuosikin. Joskus plagioinnin saattaa myös huomata joku asian ulkopuolinen henkilö, esimerkiksi henkilö, joka lukee työkseen mainoksia ja saattaa huomata mainoksien samanlaisuuden.

Plagioinnista seuraa yleensä jonkinlainen sanktio, mutta se vaihtelee suuresti, millainen sanktio sitten on. Työkseen mainoksia tekevä henkilö, joka jää kiinni plagioinnista, voi helposti menettää työpaikkansa. Plagioinnista kiinni jääneen on myös vaikea löytää uutta työpaikkaa helposti, koska asia säilyy yleensä monien mielessä pitkään. Mainosalalla plagiointi tulee usein myös hyvin julkiseen valokeilaan vaikuttaen näin henkilön uraan monella tapaa. Mainosalalla monet tuntevat toisensa, joten tieto plagioinnista kulkee eteenpäin ja sitä on vaikeaa pysäyttää.

Plagioinnin seuraukset ovat usein todella tulkinnanvarainen asia. Asiassa katsotaan usein, miten paljon on plagioitu ja miten se on vaikuttanut esimerkiksi markkinointitulokseen. Seurauksista ei siis voida antaa mitään tarkkoja ja suoria vastauksia. Kaikki tapahtuu tapauskohtaisesti. Rahalliset korvaukset ovat myös hyvin mahdollisia, jos on kyse, vaikka jostain markkinointikampanjasta. Oikeusoppineet päättävät viimekädessä sanktiot ja niiden suuruudet, jos ei asiassa muuten päästä osapuolten välillä yhteisymmärrykseen.

Saatat myös pitää...